Tehtävävihjeet

Eksymän verkkosivuilla julkaistaan ennen SM-kisaa tehtävävinkkejä, jotka auttavat vartiotasi kilpailuviikonlopun magneettisen vääristymän yli. Vihjeet kootaan tälle sivulle, pysy siis loisteenkantaman päässä! Till den här sidan läggar vi upp uppgiftstips som hjälpar dig över tävlingsveckoslutets magnetiska avvikelsen, stay tuned!


TEHTÄVÄVIHJE UPPGIFTSTIPSET 1

www.korttipeliopas.fi/pidro

http://www.pidrochallenge.com/pidro-regler.htm


TEHTÄVÄVIHJE UPPGIFTSTIPSET 2

Alkuperäinen kuva: Kimberly Vardeman via Flickr-palvelu, käyttöoikeuslisenssi CC 2.0

 

 

 

 

 

 


TEHTÄVÄVIHJE UPPGIFTSTIPSET 3

Kuva: vanhakartta.fi

 

 

 

 

 

 

 

 

 


TEHTÄVÄVIHJE UPPGIFTSTIPSET 4

Tervetuloa tuhannen purjelaivan kaupunkiin! Ruotsin kuningas Kustaa II Aadolf perusti Kokkolan kaupungin vuonna 1620. Kaupunki kasvoi ja vaurastui varsinkin purjelaivojen ja tervakaupan aikakaudella ja 1800-luvun alussa Kokkolan kauppalaivasto oli ajoittain Suomen suurin. Kaupungin kolmen ensimmäisen vuosisadan aikana Kokkolan alueen veistämöillä rakennettiin noin tuhat purjelaivaa pienistä jahdeista aina suuriin parkkilaivoihin ja täystakiloituihin fregatteihin saakka ja kaikenlaisia aluksia siltä väliltä. Useat purjelaivat myytiin tervatynnyri- ja puutavaralasteittain Tukholmaan, Kööpenhaminaan, Lontooseen tai muualle Eurooppaan aina Välimerta myöten. Viimeisin Kokkolassa rakennettu suuri purjelaiva oli vuonna 1920 valmistunut nelimastokuunari Yxpila.

Laivan- ja veneenrakennustaito ei ole kadonnut Kokkolasta. Nykyisin Kokkolan ja naapurikaupunki Pietarsaaren välinen rannikkoalue onkin Suomen merkittävimpiä purje- ja moottorivenerakentamisen keskittymiä ja useimmat veneet valmistetaan nykyään lasikuidusta laminoimalla. Alueella sijaitsee lukuisia tunnettuja veneyrityksiä ja alueella valmistuneita veneitä voi nykyisin nähdä kaikilla maailman merillä.

Välkommen till staden med de tusen segelbåtarna!

Sveriges kung Gustav II Adolf grundade staden Gamlakarleby år 1620. Staden växte både i invånarantal och förmögenhet, särskilt under eran för segelfartygen och tjärhandeln. Gamlakarleby handelsflotta var tidvis Finlands största i början av 1800-talet. Under stadens tre första århundraden producerades det cirka tusen segelbåtar i båtvarven i Gamlakarleby regionen, allt från små yachter till stora barkskepp och fullriggade fregatter, samt många skeppstyper däremellan. Flera segelfartyg såldes till Stockholm, Köpenhamn, London eller till resten av Europa ända till Mellanhavet, lastade med tjärtunnor och virke. Det sista stora segelfartyget som byggdes i Gamlakarleby var den fyrmastade skonaren Yxpila år 1920.

Fartyg- och båttillverkarkonsten har inte försvunnit från Karleby. Idag bildar kustområdet mellan Karleby och grannstaden Jakobstad en av Finlands mest betydande koncentrationer av segel- och motorbåtstillverkning. Dessutom tillverkas de flesta båtarna nuförtiden av laminerad glasfiber. På området finns en mångfald av kända båtföretag och båtar som byggts där kan idag ses på alla världshaven.